Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

onsdag 20 juli 2016

Så trött på telefonförsäljare

Det ringer någon telefonförsäljare i stort sett dagligen på min mobil. När det är ett nummer jag inte känner igen, så brukar jag inte svara, men i längden är det lite jobbigt också - för tänk om det är något väldigt viktigt samtal! Jag har laddat ner appen vemringde.se, som varnar när telefonnummer med registrerade klagomål eller anmälningar ringer. Men om en telefonförsäljare från med exempelvis riktnumret 031 ringer, så varnar inte appen. Det verkar som att telefonförsäljare försöker kringgå olika varningssystem. Jag har läst om appen Mobinix, men den kostar 50:- att ladda ner. Det vill inte jag betala.

Har du några bra knep?


Jag vill inte vara otrevlig, när en telefonförsäljare ringer. Jag tänker att det oftast är ungdomar, som tar ett sådant jobb vid sidan av sina studier. De är i behov att tjäna ihop sina pengar. Jag respekterar att telefonförsäljare är ett yrke som vilket annat som helst. Men jag ogillar ändå idén. De ringer för att försöka "lura en till att köpa saker. Vill jag köpa något, så vänder jag mig själv till de företag som har det jag behöver. 

Här kommer iallafall förslag på hur man kan svara ifall en telefonförsäljare ringer:

Försäljaren: (Presenterar sej)
Du: -Vänta lite, jag ska bara byta telefon...
*Klick*
Om de ringer upp igen, bara upprepa...


Säg till telefonförsäljaren: "Tyvärr, jag kan inte prata just nu, men kan inte jag få ditt hemnummer så kan jag ringa när jag har bättre tid." När dom lite besvärat svarar att de inte kan ge ut sitt hemnummer säg, "Jag förstår, du vill inte att främlingar ringer hem till dig! Nu vet du hur jag känner det."

Abonnemangssäljare: Om säljaren försöker kränga telefonabonnemang och frågar ifall du är nöjd med din nuvarande operatör svara följande:
"Jag är väl sådär nöjd, det händer att samtalen bryts ibland"
Varpå du direkt efter lägger på luren. 


Får du ofta samtal från telefonförsäljare och vad svarar du?

12 kommentarer:

  1. Visst är det tröttsamt! Jag brukar säga vänligt att jag inte är intresserad och att jag inte vill att de ringer till min mobil. Fortsätter de prata och framhärdar så lägger jag faktiskt på luren. Sen använder jag telefonens blockeringsfunktion så att numret de ringde ifrån aldrig stör mig sedan, dock loggas ändå ev missade samtal så jag kan se hur ofta de ringer mig. Har två nummer som ringer i stort sett dagligen men jag svarar ju aldrig och undrar när de tänker ge upp!?

    SvaraRadera
  2. Bra tips där. :)
    Jag svarar typ aldrig om jag märker att det är ett nummer, som skulle kunna komma från ett företag.

    SvaraRadera
  3. Nixa mobiltelefonen. Är gratis.

    SvaraRadera
  4. Jag får som tur är aldrig några telefonsäljaresamtal på min lur.

    SvaraRadera
  5. Usch jag hatar sånt där och det värsta är att de inte ger sig fast man säger till dem... Jag brukar oftast blockera deras nummer

    SvaraRadera
  6. Tror jag har fixat NIX på min mobil för länge sedan, men visst ringer det ibland,då svarar jag inte om jag inte känner igen numret..och svarar jag så¨säger jag snabbt att jag inte är intresserad. Yngsta sonen jobbade ju med telefonförsäljning på Malta, men jag gillar ändå inte telefonförsäljare!

    SvaraRadera
  7. Helt ärligt talar avskyr jag dem. Jag har NIX men ibland rings det ändå. Som idag, någon ringde och påstod att jag handlat med mitt klubbkort i matbutik. Jag svarade aldrig ja eller så utan mm:ade och sa att; JAG tycker det är obehagligt att du kan ringa mig eftersom 1. Jag är med i NIX, då sa han "men vi är några som inte är försäljare vi håller på med tävlingar", då sa jag och 2. JAG har dessutom skyddat nummer och vill inte att folk ringer mig. Jag finner ett obehag i detta. Då var han snabb på att lägga på... Tycker det är läskigt när dem ringer så där :/.

    Såg dina frågor och jag kan skicka över några svar till dig om ett tag om du vill? :)

    SvaraRadera
  8. Jag har också Nix i mobilen och de ringer nästan inga försäljare och de som ringer brukar jag fråga hur de fått mitt nr.
    De brukar vara att man varit kund hos dom de senaste månaderna eller att d fått mina uppgifter från annat företag man är kund hos som sålt de vidare.

    SvaraRadera
  9. Jag brukar lyssna väldigt intresserat på vad de har att säga och försöker minnas deras förnamn. När de efter många: Det låter väl bra? (Ja) så frågar de till slut något som man kan svara nej på. Då gör jag det och tillägger att jag inte är intresserad. Då undrar de "varför inte" eftersom hoppet är det sista som överger människan. Då förklarar jag varför inte. Då säger de hejdå. Då tackar jag att de ringde med deras förnamn och låter riktigt trevlig. Bästa hämnden tycker jag. Att ta upp deras tid. De tar ju upp min. Ibland frågar jag om de tycker om sitt jobb. De flesta gör inte det. Då kan jag få lyssna lite på deras personliga problem också. Det är kul!

    SvaraRadera