Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

tisdag 21 februari 2017

Bli av med sötsuget!

Hos GoForFit.se hittade jag dessa bra tips för att bli av med sockersug. Jag har själv svårt att stå emot kakan, som bjuds i personalrummet på jobbet. Om lunchen inte har varit så god, så är kakan eller bullen ännu mer frestande. Det gäller bara att man bestämmer sig, då tror jag att det är enklare att bli av med sockerberoendet.


Ser det frestande ut?

1. Ät dig mätt! Äter du för lite? Det troligen vanligaste misstaget. Äter du för lite kommer kroppen skrika efter energi, och suget faller ofta först på just snabba kolhydrater. Dvs, godis, kakor, bullar eller liknande. Se till att få i dig tillräckligt med energi och den näring kroppen behöver och fyll på med mat regelbundet under dagen.

2. Trappa ned. Att plötsligt dra bort allt som har med socker att göra när man vanligtvis äter ex. bakelser varje dag KAN fungera, om du är väldigt målmedveten och beslutsam. För vissa kanske det faktiskt passar bäst att ta bort allt på en gång. Men risken är att suget blir för starkt och man istället faller tillbaka i sina dåliga vanor. Plocka bort undan för undan, exempelvis den där kakan till kaffet varje dag. Uteslut dessa tillfällen helt eller byt ut mot sundare livsmedel.

3. Ät bra kolhydrater. Det finns många livsmedel med dolt socker (har du kollat på din yoghurt? En vanlig sockerfälla), undvik över lag alltför snabba kolhydrater. Dessa kan trigga igång sötsuget då blodsockret skjuter i höjden för att sedan sjunka radikalt. Ojämt blodsocker betyder ökat sötsug och tvärtom. Undvik allt socker, bröd, vit pasta samt frukostflingor och dylikt. Potatis och ris fungerar bra, men sikta gärna in dig på kolhydrater innehållandes mer fibrer såsom grönsaker, baljväxter och fullkorn (fullkornsris är exempelvis bättre än vanligt vitt ris).

4. Byt ut allt onyttigt du har hemma till nyttiga livsmedel. När sötsuget faller på och du öppnar skafferiet är risken stor att valet faller på de där kakorna… Se istället till att ha något gott men samtidigt nyttigt hemma när de där tillfällena inträffar. Spana in dessa nyttiga tips. Eller varför inte baka nyttiga kakor eller bakverk? Du hittar fullt med recept i kategorin ”Nyttiga Recept” på GoForFit.se. En av Linns personliga favoriter? Den nyttiga morotskakan!


Så fräscht!

5. Undvik skräpmat. All snabbmat, från den färdiga frysrätten som man slänger in i micron till McDonald's, innehåller ofta minimalt med näring (och många gånger dolt socker). Får inte kroppen i sig det den behöver kommer du bli hungrig snart igen. Trots att maträtten i sig innehöll mycket kalorier (så kallade ”tomma kalorier”). Laga istället din mat från grunden och gör storkok så du har matlådor och dylikt färdigt och klart genom veckan.

Har du några bra knep för att stoppa ditt sockersug? Jag vill gärna lägga till mitt egna tips. Det är att träna mycket. Jag tycker att om jag tränar, så blir jag inte lika lätt sugen på socker. Hur är det för dig?

15 kommentarer:

  1. Jättebra tips och trappa ner och byta ut efterhand tror jag också på

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra tips. Jag är väl egentligen sockerberoende, men jag förnekar det och har gjort väldigt länge. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt enkelt att hamna i sockerberoende.

      Radera
  3. Bra tips! Försöker att efterleva dem, men ibland vinner sötsuget ändå... Kram <3

    SvaraRadera
  4. Ja, det där sötsuget är inte lätt att bli kvitt. Sen är det ju synd att socker är en ingrediens som finns i nästan allt idag! :/

    Jag äter dock mindre godis idag, och mestadels jordnötter.

    En burk kakor får man dock inte ställa framför mig! :P

    SvaraRadera
  5. Jag har också ofta ett stort sockerbehov, så bra tips!
    När suget kommer kan det räcka med en liten bit godis, men inte vräka i sig, vilket är svårt, men jag fösöker.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Väldigt bra tips faktiskt. Det är verkligen lätt att falla dit när det står massa gottis i personalrummet(helt hopplöst på min arbetsplats då det nästa alltid finns sötsaker framme).

    SvaraRadera
  7. Bra tips! Jag ger allt för ofta efter för sötsuget

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Varsågod, men de är inte mina egna.

      Radera
  9. Bra inlägg,Junitjej ......
    Tack!

    SvaraRadera