onsdag 2 januari 2019

Det här med träning

Motivering, tack!!

Jag har ingenting att skylla på egentligen. Jag tycker att det är kul och har ingen kroppslig skada. Så, varför blir inte träningen av? Under den tidigare delen av 2018 var jag duktig med att sticka iväg och träna. Det blev både gruppträningspass och gymträning. Sedan kom den varma sommaren. Då blev det inte så mycket träning på gymmet, men jag gjorde min utmaning. Det blev totalt 14 mils promenerande under två veckors tid. I augusti kom jag igång igen. Men så kom hösten och mörkret. Utvecklingssamtalen drog igång och jag kände mig trött. Jag valde att stanna hemma istället för att dra iväg till gymmet. Jag vet inte varför egentligen. 

Det finns en ursäkt. Vissa dagar ville jag prioritera Balder. Det var mörkt och han hade varit ensam hela dagen. Min man kom inte hem förrän senare och då ville jag inte lämna Balder igen. Det är en giltig ursäkt, men det var inte så varje dag. Såklart att jag hade kunnat träna på helgen om inte annat.

Att träna 2 gånger per vecka är inte helt orimligt. Sedan är det bra ifall det blir fler pass per vecka, men två gånger är genomförbart (en gång mitt i veckan och en gång på helgen). Detta har jag tänkt tidigare, men varför hamnar jag i dessa svackor?! Borde kanske skaffa mig en träningskompis eller skaffa mig en PT. Men det är synd att det är så dyrt att ha en egen PT. Eller ska jag träna en bestämd dag i veckan? 

En sak vet jag iallafall: Idag kommer träningen bli av. Det har jag bestämt mig för!

Hur gör du med din träning? Hur ofta tränar du?

67 kommentarer:

  1. Usch jag känner också att motivationen ligger på botten, har velat komma igång länge nu men så blir det liksom inte av.

    SvaraRadera
  2. Träningen kan verkligen vara svår att få till, trots att man gillar det...

    SvaraRadera
  3. Jag tränar när jag känner mig motiverad, ofta blir det mycket långpromenader. Har en jätte fin sträcka att gå på 7km här utanför så oftast blir det den :)

    SvaraRadera
  4. Det är lätt att hitta anledningar till att inte träna. Jag brukar tänka att hitta anledningarna till att ge sig ut. :-) Jag tränar minst tre gånger i veckan och har både gymkort och löpband hemma. Men jag är nog lite träningsgalen. :-P

    SvaraRadera
  5. Jag tränar betydligt mindre än vanligt just nu. Sen min son kom har det mest blivit promenader, några joggingturer och så lite yoga. Så alltid något i alla fall!
    Det är så lätt att skylla på annat och stanna hemma när man känner sig bekväm eller har hamnat i soffan. Som Hanna skriver här ovanför får man se till att hitta anledning till att träna istället. :)

    SvaraRadera
  6. Just nu har jag tappat motivation helt för träning pga mitt mående, jag försöker så gott jag kan att iaf hålla i promenader men det är svårt. Jag hoppas att vissa saker ändras så jag kan börja gymma igen för dt hade jag mått så bra av. Underbart att din träning kommer bli av idag :)

    SvaraRadera
  7. Jag är för lat för gymet fast jag kab få känslan att ja ska gyma sen va nepp 😅

    SvaraRadera
  8. Ja, det där med träningen är besvärlig minst sagt. Jag är en person som tycker det är kul och skönt då man väl gör det, men det blir sällan av iallafall.. ^^

    SvaraRadera
  9. Undrar vad det är som säger att man måste eller borde träna egentligen? Vill man inte eller orkar inte så är det inte rimligt tycker jag att tvinga sig. Man kan promenera istället, eller simma, paddla, vandra eller vad man nu gillar. Känner man inte för gym eller gruppträning så är det inget man behöver göra tycker jag. :)
    Jag kör en träningsvideo när jag har lust. Men ska försöka röra mig varje dag på nåt sätt, oavsett om det är promenad, bara en video eller att dansa runt här hemma. :P Det är mitt mål för i år när det gäller den biten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara det att jag vill bli svettig och jag vill helst se resultat.

      Radera
  10. Jag har tränat mycket förut men inte de sista 2 åren pga sjukdom, saknar verkligen träningen och hoppas att det ska fungera att komma igång ordentligt igen så småningom.🌸💕

    SvaraRadera
  11. Jag har precis kommit ur min svacka nu! Förra veckan tränade jag 6 dagar i veckan och denna vecka har det bara blivit idag men ska ta mig i väg resten av veckan. Men när jag jobbar så blir det ju väldigt olika med träningen... Slutar ofta sent och då orkar man inte :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju jätteduktig med din träning!

      Radera
  12. Jag älskar träning, karate och kondition.. ja tränar minst 4 dagar i veckan iallafall 2st karatepass och minst 2st gympass. Jag tränar under lunchtid 12:-13:00 på vardagar på gymmet, eller försöker så gott jag bara kan men just nu är jag dyngförkyld så jag vilar upp mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att kunna träna lunchtid! Det hade jag velat göra.

      Radera
  13. Jag vill komma igång med träningen detta året ordentligt och sträva dit jag vill... Jag saknar min gamla kropp jag hade för något år sen, men jag finner inte motivationen till det :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att vara motiverad ibland.

      Radera
  14. Tror det är jätte bra med en träningskompis, lättare att man kommer iväg då. Jag tränar mellan 4-5 gånger i veckan, vissa dagar blir träningen en pw & när man väl får en rutin på det brukar det gå lätt. Man mår ju så mycket bättre när man tränar :)

    SvaraRadera
  15. Ja 2 gånger i veckan borde väl vi alla klara av! 😊 jag tränar ca varannan dag hemifrån, men vi får se hur ofta det blir nu när jag börjar jobba heltid igen. Men så länge motivationen finns där så ska det nog gå 😄

    SvaraRadera
  16. Jag har alltid varit lite av en periodare när det gäller träning, men det är mååååånga år sedan jag faktiskt hade någon bra rutin. I november kom jag igång ganska bra och hade ett månadskort på gymmet i dec, för första gången på flera år! Så fort vi kommer hem från fjällen ska jag köpa ett halvårskort. Så det så! Nu blir det motion iom skidåkningen, men å andra sidan äter jag mycket onyttigt också..

    SvaraRadera
  17. Jag tränar inte alls. Vet att jag kanske borde men har ingen ork till att träna. Det låter jättebra att träna med en vän eller pt.

    SvaraRadera
  18. Jag tränar just nu inget alls, har varken ork eller tid för det tyvär :/ och när tiden inte finns är det svårt att hitta motivation 😊

    SvaraRadera
  19. Jag kör rehabilitering 3-4 gånger i veckan Låter mycket men det är inte så jobbiga pass (än) per gång och rehabassistenten kommer hem till mig vilket är så mycket skönare. Förstår om du inte vill lämna Balder när du kommit hem. Träna direkt innan eller efter jobb? Funkar det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jobbet funkar inte. Det hinns inte med. När jag ker hem från jobbet, måste jag direkt hem till hunden. Då blir det en härlig skogspromenad!

      Radera
  20. Så långt du gick på bara 2 veckor :O Det är inte svårt att hoppa över träningen. Antingen finns det roligare saker att göra eller så är det ju skönt att chilla (A) Jag dansar och jag älskar det därför blir träningen alltid av :)

    SvaraRadera
  21. Träning det är mitt eviga dåliga samvete tyvärr :/. Jag ska skriva in mig på gymmet här bredvid tänkte jag, dels får jag studentrabatt men också friskvårdspeng från jobbet. Tror det kan vara perfekt :). Har bara inte tagit mig för saken ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul att komma igång!!

      Radera
  22. Jag har en förtjockad hjärtvägg, och cystisk fibros. Men försöker att ta mig till gymmet två eller tre gånger i veckan. Det handlar bara om att göra det så många gånger på raken att man har skapat en vana man inte kan vara utan 😘

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det. det är dags att få det till en vana.

      Radera
  23. Så härligt med lite träning😊

    SvaraRadera
  24. En kompis att träna tycker jag är superbra, man kan peppa varandra när man känner att man inte har någon motivation :)

    SvaraRadera
  25. Känner igen det där. Här finns ingen motivation i heller.

    SvaraRadera
  26. Två dagar låter rimligt! Man måste ju se till sin livssituation :D
    Jag försöker att träna 4-6 gånger i veckan, lite beroende på hur jag jobbar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst verkar det vara rimligt? Sedan är detsklart bra om det blir oftare.

      Radera
  27. Jag tränar inte jag heller för mannen jobbar så mycket och jag vet inte vart jag gör av barnen så därför får träningen läggas undan

    SvaraRadera
  28. Jag tränar faktiskt inte alls. Har flera kompisar som tränar hur ofta som helst men det har bara aldrig riktigt varit min grej.

    SvaraRadera
  29. Tycker också att det är svårt att komma iväg på träningspass. Ser fram emot den dagen när man får till ett hemmagym, behöver ju inte vara så avancerad utrustning, många bra övningar kan man ju göra med sin egen kropp som motstånd

    SvaraRadera
  30. Känner så igen mig vad det gäller hösten och mörkret. Man vill helst vara inne, krypa ner under täcker och även om klockan bara är 16 känns det som 21. Galet ändå. Hoppas att du får tillbaka ditt flow du verkar haft. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lättare att träna när dagarna känns längre.

      Radera
  31. Träna två dagar i veckan borde vara rimligt för mig med, just nu har jag prioriterat bort det för mycket, men måste skärpa mig där. Förstår att du vill priorteta Balde mer

    SvaraRadera
  32. Jag känner så väl igen det där. Om jag tappar flowet kommer jag aldrig igång igen. Från och med årsskiftet nu så kommer jag bara att ha ett jobb. Mitt eget företag, som hyr rum på ett gym. Nu har jag verkligen slut på ursäkter, så jag tänkte försöka sätta av tid på lunchen till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att kunna träna på lunchen!

      Radera
  33. Jag brukar träna mellan 3-6 gånger i veckan, vissa veckor orkar man mer och vissa mindre. Men jag och min sambo gymmar tillsammans, så det gör det mycket lättare för mig att få motivation till att ta mig till gymmet! :)

    SvaraRadera
  34. Känner igen mig i precis allt du skriver. Hur svårt ska det vara att komma dit?

    SvaraRadera
  35. Känner igen mig. Har inte tränat på snart 4 månader men nu iår ska jag sätta igång men väntar till första månaden är över så blir de lite färre på gymmet

    SvaraRadera
  36. Ett hett tips är att planera veckan och då bestämma när träningen ska ske så den blir något du bokat in. Brukar bli lättare då :) Sen vill jag lägga till att inte vara för hård mot dig själv, träning ska vara roligt och går att göra enkel cirkelträning hemma om orken för gymmrt saknas.

    SvaraRadera
  37. Ett hett tips är att planera veckan och då bestämma när träningen ska ske så den blir något du bokat in. Brukar bli lättare då :) Sen vill jag lägga till att inte vara för hård mot dig själv, träning ska vara roligt och går att göra enkel cirkelträning hemma om orken för gymmrt saknas. //Pt Lilla Ax

    SvaraRadera
  38. Förstår dig med träningen, jag hamnar också lätt i svackor och till slut så går man inte och tränar alls. Jag har dock märkt att om jag kopplar det till något härligt så är det mkt enklare. På mitt gym finns pool, bastu, hamam och massage så jag ser till att göra allt det där när jag är på gymmet :D

    SvaraRadera
  39. I feel ya! Har dock fått höra att motivation inte är något som bara kommer, utan något man skapar själv, så jag försöker tänka så och peppade mig själv (lite för mycket..) till en PW idag😂 Jag tänker att om man peppar tillräckligt mycket kanske man faktiskt står där med motivationen på topp!

    SvaraRadera
  40. Jag har inga sådana träningsmål. Jag önskar och hoppas att jag överlag ska må bättre

    SvaraRadera
  41. Jag vill knappt läsa inlägget utan jag vill hellre lägga mig i sängen, dra täcket över huvudet och stoppa öronen i skämskudden... Jag vet att jag borde men varför är det så förbaskat svårt. Kom du iväg?

    SvaraRadera
  42. Innan jag fick en svacka i humöret tränade jag 4 ggr i veckan. Nu när jag känner mig lite starkare hoppas jag komma tillbaks till det igen ❤

    SvaraRadera
  43. Nu när jag är förkyld så blir det ingen träning men i vanliga fall snittar jag mellan 3-5 pass i veckan! Älskar att känna mig stark tight frisk och fräsch, endorfiner är så mkt härligare än soffans trötthet! Lycka till

    SvaraRadera
  44. Nu när jag är förkyld så blir det ingen träning men i vanliga fall snittar jag mellan 3-5 pass i veckan! Älskar att känna mig stark tight frisk och fräsch, endorfiner är så mkt härligare än soffans trötthet! Lycka till

    SvaraRadera
  45. Jag undviker träning så gott jag kan. :D Och om jag tränar, så ser jag till att absolut inte kalla det för träning, för då blir det bara pannkaka av alltihop. Jag yogar och promenerar för att underhålla min psykiska hälsa, jag tränar absolut inte. :)

    SvaraRadera
  46. Åh jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Jag tycker också det är sååå svårt att ta tag i träningen och komma iväg. Jag tycker ju att det är roligt när jag väl är igång. Jag har tur på det sättet att jag tränar mycket på jobbet :D // Petra Elisabeth

    SvaraRadera
  47. Jag tränar 6 dagar i veckan! Men det är så otroligt lätt att falla ur träningsrutinen när man råkar komma ur den. Så länge man håller rutinen vid liv går det av sig själv men just det där med att komma igång igen efter ett uppehåll kan ju vara otroligt kämpigt. Jag tror på dig dock :D

    SvaraRadera
  48. Kan du inte gå ut och powerwalka eller springa med Balder? :)

    SvaraRadera
  49. Tror att man lättare får motivationen till att ta sig till gymmet om man har någon att träna tillsammans med.Går inte på gym utan har hela skogen att träna på båda med hund,barn men också själv för den delen.Hoppas att du får tillbaka motivationen till att ta dig till gymmet

    SvaraRadera
  50. Ja jag gillar inte att träna men jag kan hålla med dig om att träna 2 dagar i veckan faktiskt går att genomföra, men tycker du inte ska vara för hård mot dig själv :)

    SvaraRadera
  51. Eftersom jag är inlagd på sjukhus det senaste året så blir det allt för lite. Men jag får tillgång till gym och gruppaktiviteter så ibland är en giltig ursäkt att jag mår dåligt psykiskt eller känner av fibromyalgin.

    Jag har också utevistelse och permissioner men träningen blir ändå inte av längre, trots jag gick två mil om dagen förr. Men jag vet inte.. inte motiverad?

    SvaraRadera
  52. Har inte tränat på något år nu men skulle verkligen behöva det då jag känner att jag inte ens har "normalstyrka" i kroppen. Har skrivit upp mig på 15 cirkelträningspass som börjar på måndag iaf. Små steg. 🙂

    SvaraRadera