Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

tisdag 23 februari 2016

Drick mer!

Drick mer!
  • Du tränar bättre. En vätskeförlust på bara 2 procent av kroppsvikten, cirka 1 till 1 1/2 liter vatten, minskar prestationsförmågan med upp till 20 procent, hur galet är egentligen inte det? Att svettas är nödvändigt för att kyla ner kroppen vid aktivering, men svetten tömmer samtidigt kroppen på vätska.
  • Botar huvudvärk. Drick ett glas vatten när du har huvudvärk, orsaken kan vara vätskebrist. Är det nödvändigt med smärtstillande så drick mer vatten l. Massor med vatten förtunnar och sprider medicinen i magen. Spara på tabletterna och drick massor av vatten innan du lägger dig!
  • Undviker förkylningar. Slemhinnor i mun, hals och näsa är täckta med antikroppar som bekämpar de virus som du andas in, får du inte i dig tillräckligt med vätska torkar slemhinnorna ut och blir mottagliga för infektioner som kan orsaka förkylningar, halsfluss och hosta. Så kortfattat, ha alltid en vattenflaska med dig!
  • Du kan gå ner i vikt. Skickar din mage signaler om hunger kan det lika väl vara törsten som gör sig påmind. Ett glas vatten kan snabbt hjälpa dig att hålla hungerkänslan i schack till nästa måltid. Det beror inte bara på att vattnet tar plats i magen så att hungerkänslan minskar, utan också på att din kropp förbrukar cirka 125 kalorier på att värma upp vattnet till kroppstemperatur.
  • Du får vackrare hud och hår. Vatten är faktiskt lika viktigt för huden som all världens lotioner och krämer, hudceller som är välfyllda med vatten håller sig mjuk, fuktig och vacker.
  • Du får ny energi. En mycket vanlig orsak till trötthet är vätskebrist. Uttorkningen verkar på din koncentrationsförmåga, koordinationsförmåga och reaktionstid. Känner du dig slö och okoncentrerad så drick ett eller ett par glas vatten - det finns stora chanser att det hjälper.
  • Ger dig snyggare muskler. Det visste ni inte va? Vatten ger faktiskt fasta och snygga muskler. Muskler består primärt av vatten, inte av protein som många tror. Därför är det viktigt att dricka vatten för att bibehålla fasta muskler.

 photo cutecolorspixieline1.gif 

Jag hittade dessa bra tips hos Elvine. Om jag ska vara ärlig så dricker jag själv alldeles för lite vatten. Det brukar bli på morgonen och vid lunchen, men förutom det - ingenting! Det är dags att ändra på det.

Hur är dina vattenvanor?


5 kommentarer:

  1. jättebra tips :) jag dricker inte så mycket vatten heller faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske skulle hjälpas åt?

      Radera
  2. Jag har jättesvårt att svettas. Det händer väldigt sällan. Trots att jag anstränger mig. Händer ffa i tropiska/subtropiska klimat. OM jag bott där hade jag ändå inte svettats. Jo, jag vet att det är dåligt.

    SvaraRadera
  3. PS) Jag dricker jättemycket vatten. Även på natten. 5 dl till 1 liter. Nästan i sömnen. På dagen dricker jag vatten med citron och ingefära som min dotter fixar till mig. + alla hennes goda gröna smoothies.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där! Jag borde ta efter dina vanor!

      Radera